Gisteren verscheen het bericht al via Sponsortje.
Zodat jullie het niet missen… Een blog over de waarde voor de ander voor jouw project.
Welkom in 2016 – Op naar succes!
De meeste van jullie zijn inmiddels al hard aan het werk. Althans, dat wens ik jullie allen toe (anders ben ik overigens erg geïnteresseerd waarvoor ik moet oppassen met nieuwjaar vieren).
Vorig jaar hebben we het gehad over Ambassadeurs in verschillende vormen en maten. Dit jaar wil ik beginnen met, wat mij betreft, één van de meest belangrijke rode draden: waardes.
Zoals “Eerlijkheid”?
Bijna. Niet de meest gebruikelijke manier van een waarde. Maar we kijken nu meer naar de waarde van wat jij biedt. Een veel gemaakte fout bij veel crowdfunding projecten is bijvoorbeeld dat er niets, weinig of simpelweg onvoldoende tegenover staat. Of juist iets wat eigenlijk voor een ander geen adequate waarde heeft.
Laten we immers eerlijk zijn. Ik kan best wat projecten steunen, zou het zelfs best willen, maar wat heb ik er uiteindelijk aan als ik met voor- en achternaam in talloze cd-boekjes sta?
Zoals jullie van me gewend zijn, trek ik veel voorbeelden in de culturele sector. Ook hier zal dat niet anders zijn. Via https://www.sellaband.com/ of https://voordekunst.nl/ kun je allerlei projecten of zelfs bands/acts steunen.
Elke band hoopt zijn doel voorbij te schieten en het liefst binnen recordtijd.
Maar dan moet je wel nadenken over waarom mensen een financiële bijdrage aan jouw project willen geven. Uiteindelijk steunt iemand het project ook vanwege het project, maar voor niets gaat de zon op. Van je naam in het cd-boekje of een gesigneerd exemplaar tot aan een speciaal exemplaar met een extra track of een rol in de videoclip. Een project wordt juist gesteund door die extra’s.
Hoe je het ook zal wenden of keren, je krijgt steun niet alleen omdat je project tof is of omdat je kennissenkring je het gunt. Je krijgt wat omdat de doelgroep iets krijgt.
Stel je zelf een vraag: waarom?
Deze doelgroep wil wel iets dat voor hún waarde heeft. Je cd-boekje tot op de laatse vrije plek vullen met namen is voor jou ontzettend makkelijk en het geeft zeker een overzichtelijk beeld van wie het project steunt maar het geeft verder weinig waarde voor de ander.
Als jij je sponsorbeleid of crowdfunding gaat voorbereiden, bedenk dan het volgende: Waarmee wilt de ander pronken? Waardoor komt het ter sprake in een alledaags gesprek?
Eerder in dit blog stelde ik de vraag: “Ik kan best wat projecten steunen, zou het zelfs best willen, maar wat heb ik er uiteindelijk aan als ik met voor- en achternaam in talloze cd-boekjes sta?”
Als ik jullie project steun en ik krijg een ontzettend tof t-shirt – dat laat ik zien.
Als ik jullie project steun en ik mag mee op een nieuwjaarsborrel voor het team dat achter het project staat – dat deel ik met anderen.
En natuurlijk ga ik soms ook simpelweg akkoord met de naam in het boekje en de pre-order van mijn ticket / cd / lp / dvd / you-name-it.
But sometimes, the fans need to feel pretty. Je partner wilt ook niet enkel als partner genoemd worden. Soms koop je een bos bloemen. Dan ga je samen uit. Wees creatief met jouw organisatie en de mogelijkheden!
Niet vergeten
Natuurlijk speelt er een ander feit mee – je vind iets tof. Daarom denk je überhaupt aan het storten van een bijdrage. Wat is daar voor nodig?
Ambassadeurs, ambassadeurs, meer ambassadeurs en natuurlijk… Ambassadeurs.
De goodwill factor. Als je het project niet kunt slijten aan de mensen die je in je eigen kring hebt, ga je het buiten deze kring nog veel moeilijker krijgen.
Waar wacht jij op?
Bedenk voor jezelf de waarde die de ander bij jou projecten kan vinden.
Laat het gerust weten in de reacties onder dit blog! Ook als je twijfelt – sparren wilt meer dan eens helpen om erachter te komen hoe waardevol je eigenlijk al bent!