Enige tijd hebben Heidy Amory en ik besloten ruzie te zoeken bij Becoming Entrepreneur.
Het resultaat kunnen jullie hieronder lezen. We horen graag wat jullie denken!
—
K3? Ondanks de recente media-aandacht voor de nieuwe K3, gaat dit blog niet over een drietal zingende dames. In dit blog volgen we de mening van Heidy Amory en Rick Vechel – vaste bloggers voor Becoming Entrepreneur. Is het de K van Kennis, de K van kwaliteit of maakt de K van kruiwagen het verschil? Kennis, Kwaliteit en Kruiwagen; de drie belangrijke K’s voor je onderneming. We beginnen met een korte uitleg…
K1: De K van Kennis. Je weet als geen ander hoe de klant jou nodig heeft, jij maakt het verschil. Jouw kennis helpt de klant verder op weg naar het bereiken van zijn doelstellingen.
K2: De K van Kwaliteit. Je weet dat je veel te bieden hebt. Je hebt geleerd, geïnvesteerd, je bent een professional en geslaagd met vlag en wimpel. Je doet je werk niet enkel met plezier, maar ook gewoon goed!
K3: De K van Kruiwagen. Je bent zichtbaar en je hebt geïnvesteerd in netwerken. Je kent de juiste mensen en een opdracht komt jouw kant op doordat iedereen weet wat ze aan je hebben.
Hoe werk jij het liefst? Welke K’s gebruik jij?
Heidy heeft geïnvesteerd in Kennis en Kwaliteit. Ze had een goed idee, gevoed door organisaties om haar heen met gelijke problematiek. Ze ging voor 100% kwaliteit en vulde daar waar nodig nog kennis aan. Ze heeft er veel tijd en energie in gestoken en er ligt nu een kwalitatief goed product: een gedegen marketingplan. Na één succesvolle lancering is er inmiddels een beetje stof op gekomen.
Rick daarentegen ging uit van Kennis, maar gebruikte ook zijn Kruiwagen(s). Tijdens een creatieve bui gebruikte hij zijn whiteboard om allerlei nieuwe projecten te verzinnen. De aanleiding daarvoor waren de ‘problemen’ die hij hoorde tijdens een borrel in zijn kennissenkring. Ze brachten hem op ideeën, die hij verder uitwerkte. Als ondernemer heeft hij een beeld over wat hij wil en vooral ook kan en zijn netwerk bracht hem op een idee om nieuwe projecten te lanceren.
Welke K is het belangrijkst?
Rick dacht aanvankelijk dat zijn Kennis, Kwaliteit en Kruiwagen op een gelijk niveau waren. Na enig reflectie bleek dat niet het geval. Hij komt uit op de volgende verdeling voor dit moment (2016):
Kennis: 35%
Kwaliteit: 40%
Kruiwagen: 25%
Toen hij startte als ondernemer (2012) was het volgens hem:
Kennis: 20%
Kwaliteit: 40%
Kruiwagen: 40%
Op zich geen grote verschillen, maar voor Rick nét genoeg om het verschil te maken.
Voor Heidy zag de K3 er in 2012, toen ze als ondernemer begon, als volgt uit:
Kennis: 30%
Kwaliteit: 35%
Kruiwagen: 15%
En nu, vier jaar later, is dat:
Kennis: 25%
Kwaliteit: 35%
Kruiwagen: 40%
Heidy onderschatte aanvankelijk het belang van de Kruiwagen, maar nu weet ze hoe belangrijk die is. Wat niet wil zeggen dat dit altijd 40% zal blijven. Ze werkt toe naar meer evenwicht tussen de 3 K’s.
Op welke K ga je je richten? En waarom?
Heidy vindt Kwaliteit en Kennis zeker van belang. Maar onderschat de K van Kruiwagen niet, is haar advies. Investeer in netwerken, warme contacten en zichtbaarheid.
‘Koude acquisitie, forget it, echte opdrachten haal je binnen met een glas bier’. Branding doe je online en opdrachten haal je offline binnen. Alleen Kennis & Kwaliteit zijn geen garantie voor succes. Zorg dat de verdeling binnen de 3 K’s in evenwicht is.
Rick onderschrijft ook het belang van Kwaliteit. Zo kun je immers zorgen voor een krachtige legitimering. Wat ben je immers als je enkel met de hakken over de sloot komt? Kwaliteit spreekt zich rond en in mijn projecten kan ik deze voorzien van een synergiebonus bij Kennis. Wie zijn werk uitmuntend doet, kan rekenen op een positieve referentie. Actions speak louder than words. Dus laat die kwaliteit voor je spreken!