031 6 33 09 60 95 rick@vechelventures.nl

Becoming Entrepreneur: Ambassadeurs

Bij mijn blogs had ik het er al over… Maar vanaf het Mindshift evenement van Patty Golsteijn kon ik afgelopen maandag bij Becoming Entrepreneur niet anders dan dit onderwerp nog eens aansnijden.


Wie me al eventjes volgt, weet dat ik groot fan ben van ambassadeurs. Met ambassadeurs doel ik op fans en die kun je als onderneming ook hebben. Zelfs gemakkelijker dan dat je zou denken! Vanmiddag, tijdens het Mindshift event (georganiseerd door Patty Golsteijn), kon ik tijdens een workshop heerlijk sparren met mijn deelnemers. Iets dat zich nu laat zien in een blog naar jullie; verse inspiratie!

Als het gaat om ambassadeurs voor je bedrijf, denk ik aan vier partijen. Ik start er met twee.
– Jij (en je dreamteam: partners).
Als jij niet van je eigen product of dienst weet te houden, wat ben je dan aan het doen?
– Familie en vrienden: ‘The inner circle‘.
De kans is groot dat de dingen die jij tof vindt (en je voor bent gaan inzetten) ook populair zijn in je vriendengroep. Of dat, zoals bij mij, mijn moeder mijn visitekaartje aan andere organisatoren geeft om samen te werken. Vraag het ze gerust – het zou je verbazen hoe vaak deze mensen je graag willen helpen!
Het is vaak ook de enige groep die je ook gerust eens kritiek wilt geven. Maak daar gebruik van! Dit zijn immers de mensen die jou bovenal succes en plezier wensen in alles dat je doet.

Maar met het benoemen zijn het nog geen ambassadeurs. Ambassadeurs zijn klanten die je aanbevelen of het over je hebben (dan wel positief natuurlijk). Waarmee kun je dan beginnen? Vooral deze eerste twee zijn het gemakkelijkst te motiveren: wees er enthousiast over. Laat je mond overlopen met geluiden over je project/dienst/product. Pronk met de kleinste resultaten en laat die ambitie zien. Dat enthousiasme zal doorsijpelen en op andere plekken zorgen voor contact. Een mooie olievlek kan alleen als jij jouw vat in het water dumpt. Niet de meest ecologische metafoor maar je weet precies wat je moet doen! 

Oké, op naar de volgende twee.
Deelnemers!
Nee, niet de klanten. Dit zijn medewerkers, ingehuurde diensten, bands die spelen of sprekers die spreken op jouw evenement. Ze doen hun ding met altijd een stuk eigenbelang; een band die wilt spelen, de medewerker krijgt netjes betaald. Dit is waar meerwaarde zich laat zien. Jij zet je in voor hun en je kunt er zeker van zijn dat dit ook andersom moet – anders krijg je geen gelukkige samenwerkingen. Zet in op het onbenutte talent, maak eens juist dat ‘onbelangrijke babbeltje’ en deel wat je wilt bereiken. De stap van deelnemers naar de ‘inner circle’ is niet zo groot als je denkt…
– De klant/Het publiek.
Je zou ze bijna vergeten, maar hier gaat het uiteindelijk om. De mensen die je nog niet kent. De mensen die via jouw ambassadeurs het startpunt zijn. Dit is daarmee ook meteen de grootste pool aan mogelijk ambassadeurs. De groei voor je onderneming!

Dit dus!

Zorg dat deze groepen verwend worden: make them feel pretty. Geef ze dat extra’atje. Maak je niet gemakkelijk er vanaf met enkel gratis verzendkosten. Als je een cadeau voor je partner uit zoekt voor het vijf jarig jubileum, denk je ook aan meer dan een bloemetje. Zoek hetgeen op wat de ander als een aangename verrassing ziet. Dit kan variëren van een gouden tip tot aan gratis uitbreiding. Maak niet de fout zoals verscheidene Kickstarter projecten dat je gouden bergen belooft en het project af blaast. In het kort: underpromise and overdeliver. En het mooie? Je hoeft niet eens te beloven. Dat maakt de meerwaarde des te groter!

Ambassadeurs – die je echt in alle vormen en maten kan vinden – zijn goud waard. Je hoeft er vaak niet eens veel in te investeren om klanten tot ambassadeurs te maken, maar in naam van alles dat (on)heilig is… Ga het doen! Het kan soms lastig lijken, maar het kan echt ontzettend gemakkelijk. Je moet het doen!
Wil je erover sparren?
Maak dan mij tot ambassadeur. Stuur me direct een e-mail op rick@vechelventures.nl!

Als jullie hier nog een blog over willen, met ook voorbeelden hoe je van klanten de ambassadeurs kunt maken om vreemden weer tot klanten te maken, laat dit dan weten! De reacties zijn er voor jullie input!


Meer van dit soort blogs lezen? Kijk dan eens op www.becomingentrepreneur.nl.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: