031 6 33 09 60 95 rick@vechelventures.nl

Sponsortje: Ambassadeurs, of niet soms?!

Vorig jaar hebben we het gehad over ambassadeurs – die je echt in alle vormen en maten kan vinden. We zijn nu maanden verder dan het eerste blog dat ik hierover schreef.  
Daarom is het tijd voor een terugblik.

 

Recap

In dit blog ga ik een korte samenvatting geven van wat we besproken hebben. Dolgraag zou ik van jullie horen wat jullie het meest interessant vonden of wat jullie zijn gaan inzetten bij jullie projecten. Het begint immers bij een plan en daarbij help ik graag.

Dreamteam.
In oktober zijn we gestart met diegene die het dichtst bij jullie staan in jullie projecten; je teamleden. Dit kunnen mede-initiatiefnemers zijn, maar ook bestuursleden, misschien wel partners of anderen. Het belangrijkste is hierbij hun betrokkenheid.
Zoals medegedeeld, zij zijn de eersten die met jou samen de wereld ingaan met het project. Jullie gezamenlijke input zorgt voor de initiële output en de eerste resultaten.
Daarmee worden de eerste meters gemaakt en het project (eventueel gericht) de wereld in geslingerd.
Teruglezen kan hier. Mét het stuk uit Wolf of Wall Street.

The inner circle.
Na het team uit onderdeel één, hebben we het gehad over de eerste naasten. Diegene die jou (met ofwel zonder het team) aanmoedigen. De mensen die jou bovenal succes en plezier wensen in alles dat je doet. Vrienden, familie – misschien zelfs al betrokkenen.
Hoe je deze groep motiveert is misschien nog wel het meest makkelijk: wees er enthousiast over. Laat je mond overlopen met geluiden over je project.
Pronk met de kleinste resultaten en laat die ambitie zien. Dat enthousiasme zal doorsijpelen en op andere plekken zorgen voor contact. Een mooie olievlek.
Teruglezen kan hier.

Waar waardevol begint.
In het derde blog uit de reeks hadden we het over de deelnemers. Of het nu gaat om het zwemmen in de grachtengordel voor een goed doel of in het kader van talenteducatie en de eerste stapjes van jonge bands; het draait om de deelnemers.
Dat beseffen ze zelf ook – laat daar geen misverstand over bestaan.
Om die reden, naast de moeite die jij voor hun inzet, mag je ook zeker vragen om hieraan bij te dragen. Ook zij kunnen de ambassadeurs uit de andere blogs voor hunzelf bewegen.
Zelf heb ik dit mogen ervaren bij het project Nieuwe Helden te Roermond. De jongeren (deelnemers) doen zo hun best voor hun show dat we zelf niet eens zoveel moeite hoeven te doen om de zaal twee keer vol te krijgen. Wij brachten de bal aan het rollen maar zij gaan voor een strike! Maak gebruik van die kracht van je deelnemers; voor hun doen wij het ook!
Teruglezen kan hier.

Met dank aan Cartman.
In december sloten we af met vaak nog de grootste doelgroep ambassadeurs. Eentje waar je meer dan eens de eerdere categorieën voor nodig hebt: de fans, het publiek.  
Diegene die ofwel de consumpties betalen, ofwel je product of dienst af gaan nemen.
Zorg dat deze groep verwend wordt: make them feel pretty.
Maak niet de fout zoals verscheidene Kickstarter projecten dat je gouden bergen belooft en het project af blaast. In het kort: underpromise and overdeliver.
Teruglezen kan hier.

 

Ready to go!
In een ander eerder blog; “Waarde voor ieder” sprak ik over ieder zijn eigenbelang bij een project of bijdrage aan een organisatie. Dit geldt ook voor de ambassadeurs.
Als laatste, wil ik het volgende met jullie delen; iets dat met alle vormen van ambassadeurschap te maken heeft. Een paar jaar geleden kwam ik een zin tegen: “Alleen ga je sneller, samen kom je verder.” Een Afrikaans gezegde en zoals elk gezegde, zit er een juiste kern in. Ik wens jullie veel succes met jullie ambassadeurs en ik hoop dat jullie ver komen!

 

14601457842_886e7879ff_o

Meer dan graag hoor ik hierover in de reacties.
Ook sta ik er nog altijd voor open om jullie te helpen waar nodig met jullie projecten. Laat het weten in de reacties of stuur direct een bericht naar rick@vechelventures.nl.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: